ماجرای انتخاب و معرفی استاندار یزد ، به مرور تبدیل به یک معضل جدی شده است . در شرایطی که وزیر کشور قول معرفی استاندار یزد را در اسرع وقت داده است و معاون وزیر نیز صحبت از  معرفی در جلسه هیئت دولت روز چهارشنبه همین هفته کرده است ، بنا به گفته برخی از افراد مطلع تا امروز که تنها یک روز به زمان مذکور باقی است وزارت کشور هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است . خوبست این ماجرا را از برخی ابعاد مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهیم :

 

·  از بدو پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی تاکنون انتخاب استانداران از سوی وزارت کشور و با هماهنگی نماینده مقام معظم رهبری در استانها و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و بر مبنای شایستگی و تعهدصورت گرفته است ؛اما این قاعده 29 ساله درانتخاب استاندار جدید یزد  دستخوش تغییراتی شده که بالطبع منجر به مشکلاتی گردیده است .

 

·  اکنون هرکدام از  طیفهای وابسته به جناح حاکم در کشور ، این اجازه را به خود داده اند که کاندیدای پیشنهادی خود را به وزارت کشور معرفی کنند به نحوی که تعداد نامزدهای استانداری یزد بالغ بر 14 نفر هستند !! 

 

·  هریک از پیشنهاد دهندگان  معتقد هستند که کاندیدای آنها بهترین و شایسته ترین گزینه است و حتی گفته
می شود بسیاری از کاندیداها طی جلساتی خودمانی ، کابینه دولت استانی خود را نیز بسته اند !

 

·  تردیدی نیست که هریک از افراد پیشنهادی دارای محاسن بسیار و احتمالاً  معایبی هستند . اکنون سوال این است که آیا همه این افراد که یکایک آنها از عزیزترین و خدوم ترین نیروهای ارزشی نظام محسوب می شوند ، بهترین هستند ؟ ! یقیناً پاسخ منفی است . سوال بعدی این است که چه کسی یا چه کسانی مسئول انتخاب بهترین گزینه هستند ؟ وزارت کشور  اگر چه اطلاعات کلی از استانها دارد ، اما یقیناً فرصتها ، تهدیدها ، نیازها ، توانمندیها ، ضرورتها و . . . را به تمامی نمی داند . پس یقیناً استان باید در انتخاب استاندار به یاری وزارت کشور بشتابد .

 

·  بدبختانه شنیده می شود که هریک از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در مورد یکی از گزینه ها
نظر مثبت دارند و اتفاق نظری وجود ندارد که کار وزارت کشور را آسان تر کند .

 

·  پس آنکه می ماند  نماینده  ولی فقیه و امام جمعه یزد است . فرزند برومند آیت ا . . . شهید صدوقی که علاوه بر سابقه طولانی در نمایندگی ولی فقیه دارای تجربیات موفقی در عرصه های مدیریت کلان کشور نیز بوده اند .

 

·  امروز همه می دانند که حجت الاسلام صدوقی بیش از هرکس دیگری شرایط استان را می شناسند و بدون تردید به خوبی می دانند که از بین گزینه های مطرح و یا خارج از این مجموعه چه کسی می تواند سکان بالاترین مقام اجرایی استان را به دست گیرد . اما گفته می شود که ایشان حاضر به اظهار نظر در این خصوص نیستند . اگر این گفته که اکنون نقل محافل گوناگون شده است صحت داشته باشد جای بسی تاسف و تأثر است .

 

·  تاسف و تأثر از این جهت که چه عواملی منجر به عدم تمایل ایشان به اظهارنظر در مهمترین موضوع استانی
شده است ؟ این عوامل بر ما پوشیده است و احتمالاً پوشیده نیز خواهد ماند ؛ اما به خودمان اجازه می دهیم تاثیر نه فقط موضع گیری نکردن ایشان بلکه حتی عدم جدیت و تلاش بی وقفه ایشان در انتخاب استاندار یزد را به تحلیل بنشینیم :

 

·  اگر استانداری برای یزد انتخاب شود که از توان و ظرفیت بالایی برخوردار نباشد ، اگر استانداری انتخاب شود که از نفوذ خوبی در حوزه های  بالادست برخوردار نباشد ، اگر استانداری انتخاب شود که از هوش سرشار برخوردار نباشد ، اگر استانداری انتخاب شود که جامع نگر نباشد ، اگر استانداری انتخاب شود که توان تعامل با انبوه طیفهای مدعی را نداشته باشد ، اگر استانداری انتخاب شود که از توان جسمی لازم برای تلاش بی وقفه وشبانه روزی برخوردار نباشد و نهایتاً اینکه اگر استانداری انتخاب شود که نتواند با چهره قدرتمند و تاثیرگذار و ذی نفوذی همچون نماینده  ولی فقیه و امام جمعه یزد تعامل ، همفکری  و ارتباط صمیمانه برقرار نماید ، آیابه نفع استان خواهد بود ؟!

 

·  چه کسی غیر از مردم استان از این انتخاب اشتباه در زمان حال و آینده متضرر خواهد شد ؟

 

·  از عمر دولت نهم کمتر از دو سال باقی است . آیا باید این دو سال را رها کرد که هر چه می خواهد بشود ؟ این دو سال می تواند سرمنشاء تحولات بزرگی برای استان باشد ؛ پس چرا این فرصت ذیقیمت را از دست بدهیم ؟ !
آیت ا . . . شهید در زمان حیات دنیوی خود با موضع گیری های شفاف و قاطع راه را بر اظهار نظر های طیفی و جناحی می بستند و فرزند برومند ایشان نیز در طول همه این سالها از این رویه پیروی کرده اند ، آیا صواب است که اکنون در یکی از حیاتی ترین برهه های زمانی سکوت کنند ؟

 

·  استان یزد در حال حاضر برای جبران خسارت های وارده که به خاطر غفلت چند نفر از مؤمنین به انقلاب وارد شده نیازمند استانداری باهوش ، با سیاست ، زیرک ، قدرتمند ، بانفوذ دارای سلامت جسمی و روحی ، قاطع ،
انعطاف پذیر ، جامع نگر و در کنار همه اینها مورد حمایت قاطع نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد است .

 

·  کسی که بتواند با پند گرفتن از دیروز  و دیروزهای استان برای زمان حال مردم شبانه روز تلاش کند؛ کادری قدرتمند و فراجناحی در ساختار مدیریتی استان بوجود آورد و بدینوسیله آینده و دور نمای روشنی را برای استان به ارمغان آورد .

 

·  الگوی متعالی نماینده ولی فقیه در استان به یقین شخص مقام معظم رهبری هستند که با حمایت قاطع خود از ریاست محترم جمهوری همه مسیرها را برای حرکت اصولی و ارزشی ایشان هموار کرده اند . امروز همگان می دانند که موفقیت های دولت آقای احمدی نژاد چه در عرصه های بین المللی و چه در صحنه های داخلی بدون حمایت ایشان امکان پذیر نبود .

 

·  نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که در عرصه خالی از حضور آقای صدوقی عزیزان دیگری تلاش می کنند در این واپسین روزهای انتخاب استاندار ، گزینه مورد نظر خود را در وزارت کشور جا بیندازند .گزینه ای که اگر چه بسیار شریف ، مؤمن و خدمتگزار به نظام  بوده است ، اما احتمالاً از جامعیت لازم برخوردار نباشد .

 

·  اگر خدای نکرده استانداری انتخاب شود که جامع الشرایط نباشد ، در هنگام استعفا یا پایان ماموریتش به جز
چند نفر اطرافیان استاندار که برای بقای خود سعی در انتخاب استانداری خنثی خواهند داشت، بقیه ذی نفوذان آیا خود را خواهند بخشید و در درگاه عدل الهی خدای نکرده شرمنده نخواهند بود ؟

يزد فردا - نامه وارده

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا